هواکش صنعتی و اجزای آن
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

اجزای اصلی هواکش صنعتی

هواکش  صنعتی وسیله ای است که با دوران خود باعث انتقال حجم معینی از هوا و یا گاز در محیط می گردد. از این دستگاه برای تهویه هوا در محیط های مختلف و همچنین تجهیزات حرارتی و برودتی استفاده می شود. هواکش صنعتی در انواع مختلف طراحی و تولید شده است که به طور کلی مهم ترین قسمت آن شامل الکتروموتور و پروانه می شوند. الکتروموتور در هواکش وظیفه دارد که انرژی الکتریکی را به حرکت دورانی تبدیل می کند. در داخل موتور سیم پیچ قرار داشته و زمانی که جریان برق به آن وارد می شود سیم پیچ یک میدان مغناطیسی تولید می کند. الکتروموتور به گونه ای طراحی شده است که میدان مغناطیسی باعث دوران میله یا شافت شده و در نتیجه انرژی الکتریکی توسط موتور به حرکت چرخشی شافت تبدیل می شود. این حرکت دورانی در هواکش، به پروانه ها منتقل شده و با دوران پروانه ها اختلاف فشار بین دو طرف آن ایجاد شده و بدین ترتیب از سمت پرفشار به سمت کم فشار در جریان است.

هواکش صنعتی یا فن صنعتی دستگاهی است که برای تهویه و جابجایی هوا در محیط‌های صنعتی مانند کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و سوله‌ها و… استفاده میشود. تهویه هوا در محیط‌های صنعتی از دیرباز اهمیت داشته و با پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده از هواکش‌های صنعتی بسیار رایج شده است. هواکش‌های صنعتی انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها دارای کاربردهای گوناگون، مزایا و معایب منحصر به فرد هستند.

قیمت هواکش صنعتی

قیمت هواکش صنعتی بر اساس فاکتور های مختلفی دست خوش تغییر میشود. هر هواکش صنعتی دارای استانداردهای مشخصی است که ممکن است بنا به درخواست مشتری این استانداردها تغییر کند. مهم ترین فاکتورهایی که در هواکش صنعتی قابل تغییر اند و باعث کاهش یا افزایش قیمت هواکش صنعتی میشوند به شرح زیر است:

  • ضخامت ورق بدنه هواکش صنعتی
  • جنس ورق بدنه
  • نوع و جنس پروانه هواکش صنعتی
  • نوع الکتروموتور
  • نوع پوشش دهی رنگ
  • شکل و ابعاد فن صنعتی

در بالا مهم ترین فاکتور هایی که بر قیمت هواکش صنعتی تاثیر گذار است ذکر شد. برای انتخاب و خرید هواکش صنعتی همچنین استعلام قیمت هواکش صنعتی میتوانید با کارشناسان مجرب کالاصنعتی تماس بگیرید.

خرید هواکش صنعتی

برای خرید هواکش صنعتی باید نکات متعددی را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه مواردی ارائه شده است که به شما در انتخاب و خرید هواکش صنعتی کمک خواهد کرد:

شناخت نیازهای محیط صنعتی

اولین گام برای خرید هواکش صنعتی تشخیص نیازهای محیط صنعتی است. نیاز به چه نوع تهویه‌ای دارید؟ آیا نیاز به حذف گرد و غبار، تنظیم دما یا ترکیبات شیمیایی دارید؟ قرار است هوا از یک محیط کوچک خارج شود یا محیط بزرگ؟ همه ی این موراد در انتخاب هواکش تاثیر گذار است و اولین قدم در خرید هواکش، بررسی کامل محیط می باشد. شاخص های زیر را در محیط صنعتی خود بررسی کنید.

  • حجم و فشار استاتیک هوای محیط
  • دمای هوای محیط
  • نوع و میزان آلودگی

انتخاب نوع هواکش صنعتی

دومین گام برای خرید هواکش صنعتی بررسی انواع هواکش ها و انتخاب بهترین نوع هواکش صنعتی است. با توجه به نیازی که محیط دارد، هواکش های مناسب باید پیدا شود و سپس بین این هواکش ها بررسی شود کدام هواکش دقیقا مناسب محیط کاری شما می باشد.

مشخصات فنی هواکش صنعتی

سومین گام برای خرید هواکش صنعتی بررسی مشخصات فنی هواکش های موجود در بازار است. مشخصات فنی هر هواکش صنعتی مانند جریان هوا، فشار، ابعاد فیزیکی، مصرف انرژی و سیستم کنترل را مشخص کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا هواکشی را پیدا کنید که با نیازهای شما سازگار است. یکی دیگر از شاخص های مهم هواکش صنعتی کیفیت مواد و متریال استفاده شده در ساخت هواکش صنعتی است. مواد مقاوم در برابر شرایط صنعتی سخت، مانند فلزات ضد زنگ و پوشش‌های مقاوم بدنه یا پره ها از نکات مهم درمورد هواکش صنعتی محسوب می‌شوند. در ادامه به دو شاخصه‌ی مهم در هواکش صنعتی میپردازیم:

موتور هواکش

موتور هواکش صنعتی با بهره‌گیری از انرژی برق، باعث چرخش پره‌های خود می‌شود و در نتیجه، جریان هوا را از داخل محیط مورد نظر جذب و به سوی محیط خارجی هدایت میکند. موتور هواکش صنعتی با توجه به نوع و میزان مصرف انرژی، به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شود. در شرایطی که هواکشی صنعتی با توان مصرفی بالا نیاز است، بهتر است از موتورهای سه فاز استفاده شود، زیرا این نوع موتورها از مقاومت بالاتری در مقابل بار و نیروی محوری برخور دارند. دقت کنید در خرید هواکش صنعتی، موتور هواکش باید قدرتمند و جوابگوی نیاز شما باشد. همچنین کارایی بالا، سطح نویز کم و طول عمر طولانی از دیگر ویژگی های مهم هواکش صنعتی است.

پروانه هواکش

انتخاب پروانه از دیگر نکاتی است که هنگام خرید هواکش باید به آن توجه کنید. به طور کلی پروانه هواکش ها از سه جنس فولادی، آلومینیومی و پلاستیکی تولید می شوند. علاوه بر این پروانه های هواکش ها به دو صورت فوروارد و بکوارد تولید می شوند. هواکش فوروارد دارای پروانه هایی با انحنای رو به جلو می باشد. هواکش های فوروارد هوا را با فشار بیشتر و حجم کمتری ایجاد می کنند در حالی که هواکش های بکوارد حجم بیشتر با فشار کمتر تولید می کنند.

https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/2500/%D8%AA%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%81%D9%86

 

 





:: برچسب‌ها: هواکش صنعتی ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: